استاندارد اسانسور های هیدرولیک


آسانسور های هیدرولیک 
آسانسورهاي هيدروليك از تاریخ ١٤٠٠/٠٢/٠١ بر مبنای تاريخ صدور پروانه ساخت مطابق استاندارد ملی ٢-٦٣٠٣ مشمول مقررات استاندارد اجباری میباشد.آۀسانسور های هیدرولیک امروزه در ساختمان هایی که محدودیت فضا دارند و تعداد توقف زیر ۶ توقف میباشد طراحی و نصب میشود از تاریخ ۰۱/۰۲/۱۴۰۰استاندارد  اسانسور اجباری شد و در این راستا آسانسور های هیدرولیک ایمن تر نصب شده و امنیت مسافران و نصابان و سرویسکار ها  افزایش یافته .قابل ذکر میباشد که با اجباری شدن استاندارد ویرایش جدید اسانسورهای هیدرولیک با شرایط سخت تر و ایمن تری طراحی و نصب میشوند و این امر باعث شده که فقط شرکت های معتبر و متخصص بتوانند به طراحی و نصب و اجرای این آسانسور ها بپردازند و افراد غیر مجاز و غیر متخصص نتوانند این نوع آسانسور هارا اجرا کنند باتوجه به نقشه و محاسبات پیچیده و گسترده و بند های استانداردی ۶۳۰۳. ما در صنعت آسانسور و پله برقی با تلاش و برنامه های شرکت های معتبر و اتحادیه آسانسور و اداره استاندارد  همواره شاهد به  روز شدن استاندارد ها و ایمن شدن آسانسور ها هستیم. کارشناس و متخصصان معتقدند  آسانسور های هیدرولیک ایمن‌تر هستند  تقریباً غیرممکن است که سقوط کنند.در سیستم های جک مستقیم تقریبا سقوط آسانسور به صفر رسیده اما در سیستم های غیر مستقیم درصورت عدم طراحی درست و استاندارد خطرات سقوط وجود دارد و قابل ذکر است که این نوع اسانسور ها  دارای محدودیت سرعت هستندو  در ساختمان های با ارتفاع زیاد استفاده نمی‌شوند. به‌ دلیل  کیفیت بالای حرکت این نوع از  آسانسورها و حرکت روان  و نرم آن‌ها هنگام استفاده از آسانسور متوجه هیچ‌گونه تکان  لرزش یا صدایی نمی‌شوید . بیشتر ساختمان های زیر پنج توقف یا ایستگاه طرفدار این نوع اسانسور ها هستن و یا ساختمان هایی که به اسانسور با ظرفیت بالا نیاز دارند اسانسور هیدرولیک را انتخاب میکنند.

انواع آسانسور های هیدرولیک 

  • آسانسور هیدرولیک کششی
  • آسانسور هیدرولیک با جک از زیر به‌صورت مستقیم
  • آسانسور هیدرولیک با یک جک در بغل مستقیم
  • آسانسور هیدرولیک با دو جک در بغل مستقیم
  • _آسانسور هیدرولیک یک جک  بغل غیر مستقیم
  • _آسانسور هیدرولیک  دو جک  بغل غیر مستقیم
  • _آسانسور هیدرولیک  جک زیر مستقیم 
  • _آسانسور هیدرولیک  یک جک  بغل مستقیم
  • _آسانسور هیدرولیک دو جک  بغل مستقیم

مزیت آسانسورهای هیدرولیک 

آسانسور های هیدرولیکی بدون اینکه به گاورنر نیاز داشته باشند به سامانه ایمنی ضد سقوط مجهز هستند.فقط در هنگام بالا رفتن، آسانسور برق مصرف می کن به همین دلیل در مصرف انرژی بسیار صرفه جو است.و حتی در مکان هایی که چاه و چاله آسانسور پیش بینی نشده می توانید آسانسور هیدرولیک را اجرا و نصب کنید.برای نصب این نوع آسانسور ها نیازی به ساختن موتورخانه در بالای چاهک آسانسور نیست و موتور خانه در پایین چاهک میباشدآسانسورهای کششی بدون موتورخانه از تکنولوژی موتورهای سنکرون با مغناطیس دائم بهره می برند و مکانیزم های کاهنده سرعت را حذف می کنند. این عمل  موجب کاهش وزن و اندازه موتور می شود و موتور در داخل چاهک قرار می گیرد و در نتیجه نیازی به موتورخانه نیست و موجب صرفه جویی در فضای ساختمان می شود. این آسانسورها مورد استقبال و توجه سازندگان  مهندسین  عمران و معماری قرار گرفتند و در مدت کوتاهی نصب . اما به دلیل این که در این سال ها در کل استفاده از آسانسور رونق بیشتری پیدا کرده است، تولید سالانه شیرهای کنترلی هیدرولیک در حال افزایش می باشد که نشان از افزایش استفاده از آسانسورهای هیدرولیک دارد. با این اوصاف محبوبیت آسانسورهای هیدرولیک در حال رشد است و از تاریخ اجباری شدن استاندارد ویرایش جدید به دلیل سخت شدن شرایط استاندارد آسانسور های هیدرولیکی سازندگان و کمپانی ها کمتر اسانسور های هیدرولیک را انتخاب و اجرا میکنند و همواره کمپانی راسا با توجه به شرایط استاندارد پروژه های هیدرولیکی را طراحی و نصب  و اجرا میکند.


وجود هوا درون جک‌های روغنی بالابرها و آسانسورهای هیدرولیکی باعث افزایش سرعت فرایند اکسیداسیون روغن و عدم کنترل صحیح حرکت جک و عملکرد اسفنجی این قطعه می‌شود. به همین دلیل برای تخلیه هوای موجود، بر روی درپوش انتهایی یک پورت تخلیه اضطراری  قرار دارد که توسط یک پیچ بسته شده‌اند. به‌طورکلی اصلی‌ترین الگوریتم مورد استفاده در جک‌های روغنی بالابرهای هیدرولیکی ضرورت عدم متراکم بودن روغن است تا بتواند به روغن موجود در آن نیروی مناسب را وارد کند.
 بر همین اساس فرایند عملکرد حرکت کابین توسط جک عبارت‌اند از:

ایجاد جریان روغن به وسیله پمپ هیدرولیک

حرکت بخش متحرک جک به وسیله جریان روغن

باز شدن مجرای اصلی حرکت روغن به سمت جک هیدرولیک توسط شیر کنترل

عبور روغن از لوله‌ها و شلنگ مجرای سیلندر و ورود آن به جک

بالا راندن شفت جک توسط روغن وارد شده با جریان مستمر

به عبارت بهتر درصورتیکه هواگیری جک روغنی تعبیه شده در آسانسورها و بالابرهای هیدرولیکی به طور اصولی انجام نشود، کابین به‌صورت نامتعارف حرکت می‌کند و زمانی که کابین خالی است حرکاتی رو به بالا مشاهده می‌شود. به همین دلیل برای افزایش ایمنی افراد داخل کابین و عملکرد مناسب پیستون‌ها، هواگیری جک روغنی یک اصل مهم در تعمیرات و سرویس بالابرها و آسانسورهای هیدرولیکی به‌شمار می‌آید.
تاثیر نوع حرکت جک بالابر هیدرولیک در هواگیری اصولی

جک‌های روغنی بالابرهای هیدرولیکی نمونه‌ای از سیلندرهای هیدرولیکی با ظرفیت بالا هستند که فقط به‌صورت یک‌طرفه کار می‌کنند. در ساختار این قطعات به جا پیستون میله‌ای با قطر بزرگ به‌کاررفته است که شانه‌ای در انتهای آن دیده می‌شود تا میله از پوسته سیلندر جدا نشود. در واقع جک‌های روغنی آسانسورها فقط یک مجرای عبور روغن دارند و ورود و خروج روغن تنها از یک منبع انجام می‌شود.

برای این که بتوان هواگیری جک روغنی بالابرهای هیدرولیکی را به‌صورت اصولی انجام داد در ابتدا باید با چگونگی نوع حرکت کابین توسط این جک‌ها آشنا شد. جک‌های هیدرولیک کابین را به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم جابه‌جا می‌کنند.

با توضیحات ارائه‌شده می‌توان نتیجه گرفت که جک روغنی آسانسور به‌صورت عمودی نصب می‌شود و در چنین شرایطی نیروهای وارد شده به وزن کابین و بار آسانسور، شفت جک را در حالت فشاری قرار می‌دهند. به همین دلیل در زمان هواگیری جک روغنی بالابرهای هیدرولیکی باید به این موضوع توجه داشته باشید که هواگیری را به‌گونه‌ای انجام دهید که از عملکرد صحیح شفت جک مطمئن باشید.

برای هواگیری جک روغنی آسانسور و بالابر باید با انواع آن آشنا باشید
عامل مهم دیگری در کیفیت هواگیری جک روغنی بالابرها و آسانسورهای هیدرولیک تاثیرگذار است، شناخت انواع جک‌ها است. چرا که این قطعات متناسب با تعداد جک، موقعیت جک، فرایند اتصال، تعداد جک و فشاری یا کششی بودنشان تقسیم‌بندی‌های متفاوتی دارند. البته بیشتر جک‌های به‌کاررفته در آسانسورها و بالابرهای هیدرولیکی فشاری هستند؛ اما شناخت عملکرد دیگر انواع جک‌ها نیز در چگونگی هواگیری جک روغنی این دستگاه‌ها اهمیت بالایی دارد. در ادامه به مهم‌ترین انواع جک‌های هیدرولیکی بالابرها و آسانسورها اشتباه می‌کنیم تا اطمینان از فرایند اصولی هواگیری جک بیشتر شود.
جک های غیرمستقیم

عملکرد جک‌های غیر مستقیم با استفاده از تعبیه شدن یک فلکه بر روی شفت‌ها انجام می‌شود. در بالابرها و آسانسورهای هیدرولیکی جک غیر مستقیم، کابین به اندازه دو برابر حرکت جک حرکت می‌کند. به عبارت دیگر در این نوع از جک‌ها سرعت کابین دو برابر بیشتر از سرعت حرکت جک است. بر همین اساس در صورت عدم استفاده از راهکارها و اصول مناسب برای هواگیری جک‌های روغنی فشاری در بالابرهای هیدرولیکی جابه‌جایی و نصب آن‌ها با مشکلات زیادی همراه می‌شود .
جک‌های مستقیم در کنار

یکی دیگر از روش‌های نصب آسانسور هیدرولیک، جک های مستقیم در کنار است. البته این روش نصب کمتر مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما برای هواگیری جک روغنی در این نوع روش نصب باید حتما با طریقه نصب آن آشنا باشید. در این روش جک در مجاورت کابین درون چاه آسانسور به صورت مستقیم متصل می شود. بنابراین باید برای استفاده از ترفندهای هواگیری جک روغنی به ارتفاع بالای سر فضای عمودی و حرفه تعبیه شده در داخل زمین توجه کنید تا ایمنی شما در زمان انجام این فرایند تامین شود.

مراحل هواگیری جک روغنی در آسانسور و بالابرهای هیدرولیکی

هواگیری جک روغنی در بالابرها و آسانسورهای هیدرولیکی فرایند دشواری نیست؛ اما به تخصص بالایی نیاز دارد. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز وقایع ناگوار و آسیب به قطعات مختلف آسانسور، بهتر است این فرایند را توسط کارشناسان خبره انجام دهید. همچنین لازم است تا متناسب با نوع جک به‌کاررفته در آسانسورهای هیدرولیکی با فرایند کامل هواگیری جک آشنا باشید.
 

 

دیدگاه‌ها (1)

  • کاربر سایت پاسخ

    .....

    13:46 - 1403/02/30

دیدگاه خود را ثبت نمایید